V MIĘDZYNARODOWY ZLOT DACII 1100 - 1410 DRUM BUN 2016 DOBIEGŁ KOŃCA !

W dniach od 20 – 22 maja 2016 r. Satu Mare w Rumunii, gościło uczestników V Międzynarodowego Zlotu Samochodów Dacia 1100 – 1410 Drum Bun (Intalnirea Daciilor CRACOVIA – SATU MARE). Było to wydarzenie szczególne, a celem organizatorów było pokazanie uczestnikom piękna okręgu w północno-zachodniej Rumunii ze stolicą w Satu Mare i jej bogatej historii.
19 maja z Krakowa w godzinach popołudniowych na trasę około 500 km odcinka wyruszyło 5 samochodów Dacia w tym wóz techniczny ,,Nysa”. Samochody Dacia wyprodukowano w Rumunii a najstarszym modelem była Dacia 1100, (wisienka) która pochodziła z 1970 r. a właścicielem jej był organizator zlotu przesympatyczny Pan Michał Sowa, który z roli organizatora, kierowcy i przewodnika wywiązał się wzorowo!

Pierwszy etap to przejazd uczestników do Bartnego, gdzie w miejscowym schronisku po przejechaniu 150 km nastąpił odpoczynek. Na drugi dzień po śniadaniu, przez Słowację i Węgry docieramy do granicy Rumuńskiej i po przejechaniu jeszcze 12 km jesteśmy w SATU MARE!! Po drodze dwie awarie, ale znakomity kierowca - mechanik wozu technicznego Krzysztof dwoił się i troił i po krótkim czasie doprowadza Dacię do dalszej drogi. Gorzej było w Bardejowie, gdzie musieliśmy skorzystać z usług warsztatu samochodowego.

Po śniadaniu w towarzystwie rumuńskich organizatorów jedziemy na otwarcie Muzeum Dacii. W oficjalnych wystąpieniach, w imieniu polskiej grupy głos zabrał Michał Sowa, który piękną rumuńska mową podziękował za zaproszenie nas na V Międzynarodowy Zlot Dacii.

Po otwarciu udaliśmy się na główną część zlotu do centrum Satu Mare. Tu z naszym głównym organizatorem Michałem, telewizja I program, lokalna, radio i prasa przeprowadzają wywiad. Zgromadzeni miłośnicy i sympatycy z podziwem oglądają nasze samochody oraz około 80 samochodów, które przybyły z całej Rumunii a nawet z Ukrainy.
W wolnym czasie robię fotki obiektów sakralnych, historycznych i zapoznaję się z historią miasta. Miałem szczęście sfotografować i sfilmować ślub w kościele ewangelickim potocznie zwany Kościołem z Łańcuchami.
Po południu, 30 km od Satu Mare, bezdrożami wśród łanów zbóż, winnic i sadów dojeżdżamy do ośrodka turystycznego na zasłużony obiad. Jeszcze następne 10 km i jesteśmy w pięknym hotelu ,,VALEA MARIEI" w którym następuje zakwaterowanie. Po kolacji występ zespołu w którym wzięła udział Raluca Dumitru, George Negrea i Abel Varga. Po występie degustacja rumuńskich trunków. Osoby nie będące kierowcami przeprowadzali test wytrzymałościowy z rumuńskim Ursusem i tajemniczym Alexandrionem!!! Ja w przedbiegach odpadłem, wydaje mi się że zwyciężył Stasiu S, który zapadł w sen niedźwiedzi!!!. Wszystko to odbywało się w takt muzyki tanecznej, która zakończyła się w póżnych godzinach nocnych.

Po śniadaniu nastąpiło podsumowanie zlotu, rozdano nagrody. Wracamy do Satu Mare, robimy w Kauflandzie ostatnie zakupy a jeden z naszych kolegów Piotrek kupuje Dacię rocznik 77 i przygotowujemy się do opuszczenia Rumunii (10 km do granicy) Jeszcze obiad z mamałygą na czele, pożegnania, George życzy nam Drum Bun (szerokiej drogi). Ja od jednego z organizatorów zlotu otrzymuję suwenir banknot o nominale 5000 lei!! Wyruszamy, jest godz. 16.00 czasu rumuńskiego. Na początek łapiemy trzy awarie a potem leci jak z płatka. Przed północą jesteśmy w Polsce na granicy, ja mam zaledwie 30 km do domu, pozostali do Miasta Królów Polskich jeszcze 150 !

Po 12 godz. jazdy grupa dotarła do Krakowa, ja w tym czasie już spałem …i śniło mi się że VI zlot już tylko za rok , że będziemy mogli wspólnie bawić się na kolejnych zlotach samochodów Dacia – tak jak już nieoficjalnie zapowiedział mi organizator.
Wszystkim uczestnikom dziękuję za udział w V MZD 2016 a organizatorom w osobach: Michał Sowa i Monika Stefańczyk, składam wyrazy szacunku, uznania i podziękowania za wkład pracy w organizację tej wspaniałej imprezy.

Wszystkim na nadchodzące wakacje, życzę wysokich lotów!! Brum Bun!!

Alexander (nie mylić z Alexandrionem) Gucwa

PS

Mam nadzieję, że miłość do tego rumuńskiego auta Dacia, do Rumunii i Polski, w dalszym ciągu wpisze się w kalendarz imprez i już we wrześniu będziemy mogli wspólnie bawić się na kolejnym zlocie samochodów Dacia tym razem w Sudetach!

Zobacz jak było w 2014 r.!!!