II Rajd Ogólnopolski DRUM BUN DACIA 2013 dobiegł końca !

W dniach od 06 – 08 września 2013 roku, Krempna w Beskidzie Niskim, gościła uczestników II Międzynarodowego Zlotu Samochodów Dacia. Było to wydarzenie szczególne, a celem organizatorów było pokazanie uczestnikom piękna Beskidu Niskiego zarówno polskiego jak i słowackiego oraz jej bogatej historii.
6 września w godzinach popołudniowych z Krakowa nastąpił start 15 załóg miłośników samochodów wyprodukowanych w Rumunii. ,,Pod Jodłą” w Krempnej, grubo po północy zameldowali się wszyscy uczestnicy w tym 3 ekipy z Satu Mare i Pitesti z Rumunii.

Najstarszy model Dacia 1100 pochodził z końca lat 60-tych. Inne modele wyprodukowane były w latach 70 – 80 ubiegłego wieku.
Pan Michał i Pani Eleonora organizatorzy zlotu zaprosili mnie, abym uczestnikom tego zlotu przedstawił historię regionu. W sobotę po śniadaniu rumuńskim ( była też mamałyga) uczestnicy zlotu zapoznali się z programem całodziennego rajdu. Po odpaleniu swoich pięknych maszyn, ruszyliśmy przez Świątkową do Ożennej na włości jednego z organizatorów. Tu rozegrano konkurencje sprawnościowe a głównym starterem był sam Bukrij Adam - sołtys sołectwa Ożenna - rozegrano m.in. jazdę na czas po ósemkach, strzelanie z wiatrówki. Osoby nie uczestniczące w konkursie przeprowadzali test wytrzymałościowy z rumuńskim Ursusem i Alexandrionem!!!

Po 2 godzinnej przerwie udajemy się w dalszą część naszego rajdu. Po paru kilometrach przekroczyliśmy granicę Polsko – Słowacką i w zwartym szyku dojeżdżamy do centrum Bardejowa. Tu zatrzymujemy się na kolejne 2-3 godziny. Pan Aleksander Gucwa, przewodnik po Beskidzie Niskim na rynku w Bardejowie, opowiedział historię tego najwspanialszego środkowoeuropejskiego miasteczka gotyku i renesansu. Rynek okalają kamieniczki ze spadzistymi, czerwonymi dachami. Pośrodku rynku ratusz, przypominający domek z piernika. A wszystko to, jest otoczone średniowiecznymi murami. W rynku znajduje się też bazylika z XIV wieku pw. Św. Idziego, którą zwiedziliśmy. W 2000 r. bardejowskie Stare Miasto zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, powiedział na zakończenie Aleksander Gucwa.

Następnie udaliśmy się do restauracji Peppino, która serwuje tradycyjną kuchnie słowacką. Przez Bardejowskie Kupele, Niżną Polankę, Grab wróciliśmy w godzinach już wieczornych na zasłużoną rumuńską kolację z mamałyga na czele!!.

Po kolacji odbył się koncert w wykonaniu uczestników, który zakończył się po północy. Ja musiałem opuścić miłe i sympatyczne towarzystwo, gdyż rano wyjeżdżałem do Krynicy na odbywający się IV Festiwal Biegowy.
Uczestnicy zlotu w trzecim dniu beskidzkiej przygody, zatrzymali się na Rynku w Gorlicach, z krótkim pokazem, lunchem i ogłosili wyniki konkursu na najładniejszy samochód. Dwa pierwsze miejsca przypadło Rumunom George Negrea i Mezok Traian
Wszyscy uczestnicy II Międzynarodowego Zlotu DACIA 2013 szczęśliwie wrócili do swoich domostw.

PS

Mam nadzieję, że miłość do tego rumuńskiego auta i Beskidu Niskiego, na stałe wpisze się w kalendarz imprez i już za rok będziemy mogli wspólnie bawić się na III zlocie samochodów Dacia w .... ? – nieoficjalnie zapowiedział nam Michał Sowa.